.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماهيت ديني انقلاب ، اعتبار نظريه هاي غربي را مخدوش كرد
اصول انديشه سياسي امام (ره) مبتني بر عدم مشروعيت سلطنت به دليل عدم اتكا به راي مردم و مخالفت رژيم پهلوي با احكام اسلامي بود
ماهيت ديني انقلاب ، اعتبار نظريه هاي غربي را مخدوش كرد

معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران گفت: انقلاب اسلامي ايران با ماهيت ديني خود ضمن مخدوش كردن اعتبار نظريه هاي غربي، توانست مفاهيم استقلال، آزادي و عدالت اجتماعي را در چارچوب حكومت ديني به دنياي مادي گراي معاصر عرضه نمايد.
هادي ابراهيمي در جمع دست اندركاران ستادهاي مردمي دهه مبارك فجر افزود: انقلاب اسلامي با نقد مدرنيته به اين نكته تاكيد كرد كه تاريخ، مسير واحد و يكسان ندارد و اين ايده كه همه جوامع به سوي ليبراليسم و دموكراسي غربي در حركت اند، پنداري بيش نيست.
وي وجه تمايز انقلاب اسلامي با نهضت مشروطه، قيام تنباكو و نهضت ملي شدن صنعت نفت را مجموعه عناصر منحصر به شرايط اين انقلاب عظيم مردمي دانست و اظهار داشت: اصول انديشه سياسي امام (ره) مبتني بر عدم مشروعيت سلطنت به دليل عدم اتكا به راي مردم و مخالفت رژيم پهلوي با احكام اسلامي بود.
ابراهيمي بيان داشت: امام خميني بر جامعيت دين و پيوند ناگسستني دين و سياست، تلاش براي ايجاد حكومت اسلامي، حق فقها در اعمال ولايت سياسي در عصر غيبت و حق مردم در تعيين نوع نظام و حاكمان سياسي و نظارت بر مسوولين تاكيد داشتند.
معاون سياسي امنيتي استاندار با اشاره اينكه رژيم پهلوي بر بنيادهاي سست و لرزان استوار بود، مهم ترين بحران اين رژيم را بحران مشروعيت دانست و اذعان داشت: مشروعيت هر نظام سياسي به رضايت مردم از دولت، پذيرش آزادانه حكمراني حاكمان و نيز اعتقاد آنها به حقانيت ساختار سياسي بستگي دارد.
وي ادامه داد: از سوي ديگرمشروعيت هر نظام سياسي به ميزان نفوذ ايدئولوژي مشروعيت بخش آن نيز بستگي دارد.
ابراهيمي تصريح كرد: دولت پهلوي براي حل بحران مشروعيت خود كوشيد تا از يك سو ناسيوناليسم شاهنشاهي را به عنوان ايدئولوژي مشروعيت بخش خود مطرح كند و از سوي ديگر با ايجاد رفاه كاذب مبتني بر درآمد نفت، سكوت و رضايت مردم را جلب كند.
وي ادامه داد: اما ناسيوناليسم به گونه اي كه مطرح شد هيچ گاه نتوانست به مقبوليت مردمي رژيم پهلوي كمك كند و حتي با توجه به جنبه غيرمذهبي و گاه آشكارا ضد اسلامي آن، بر شدت بحران مشروعيت رژيم افزود.
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران در ادامه سخنان خود مشكل ديگر رژيم پهلوي را بحران مشاركت سياسي اعلام كرد و گفت: اين رژيم فاقد ساز و كار موثر قانوني و نهادي براي جذب تقاضاهاي مشاركت سياسي بود.
وي با اشاره به اينكه مردم در دوران پهلوي نتوانستند خواسته هاي خود را به صورت مسالمت آميز بيان كنند، خاطرنشان ساخت: در طول دوران پهلوي هيچ گاه انتخابات كاملاً آزاد برگزار نشد چرا كه همواره دولت در انتخابات دخالت مي نمود و نمايندگان مورد نظر خود را به مجلس مي فرستاد.
هادي ابراهيمي بيان نمود: دولت پهلوي در مقاطعي كوشيد تا بحران مشاركت را برطرف سازد كه ايجاد حزب رستاخيز از جمله اقدامات براي اين كار بود اما اين حزب كاملاً دولتي بود و در راستاي ترويج اطاعت از شاه و تمجيد برنامه هاي رژيم فعاليت مي كرد.
وي افزود: نبود مطبوعات مستقل و وابستگي بيش از حد دولت پهلوي به شاه، رژيم پهلوي را بيش از حد ناتوان و ناكارآمد نمايان كرد.
هادي ابراهيمي دلايل اصلي به قدرت رسيدن دولت استبدادي شبه مدرن در ايران را ناكامي مشروطه و ناامني و آشوب ايجاد شده توسط انگليسي ها و خوانين و انديشه هاي باستان گرايي برخي روشنفكران دانست و تصريح كرد: رضا شاه قصد داشت ايدئولوژي ناسيوناليسم شاهنشاهي را جايگزين مذهب سنتي ايراني نمايد و مشروعيت رژيم خود را بر آن استوار سازد.
وي افزود: اين ايدئولوژي كه در شعار خدا، شاه، ميهن نمود مي يافت داراي دو ويژگي بزرگ نمايي تاريخ باستان و قوم آريايي و توجه به جنبه هايي از فرهنگ ايران باستان كه با نيازهاي سلطنت پهلوي مناسبت داشت، بود.
ابراهيمي تاكيد كرد: اما پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران با ماهيت ديني خود ضمن مخدوش كردن اعتبار نظريه هاي غربي، توانست مفاهيم استقلال، آزادي و عدالت اجتماعي را در چارچوب حكومت ديني به دنياي مادي گراي معاصر عرضه نمايد.
معاون سياسي امنيتي استاندار مازندران در ادامه بيان كرد: آنچه كه امروز و پس از گذشت 32 سال از عمر با بركت نظام اسلامي گاهاً باعث تاسف مي شود اظهار نظرها و تحليل هاي مغرضانه و جهت دار دشمنان و متاسفانه قضاوت هاي غيرمنصفانه و غيرواقع بينانه درباره وضع موجود كشور است.
هادي ابراهيمي اظهار داشت: متاسفانه در اين قضاوت ها بسياري از اقدامات و دستاوردهاي انقلاب اسلامي ناديده گرفته مي شود كه در برخي موارد اين كار توسط برخي از فرهيختگان و خواص جامعه صورت مي گيرد.
وي افزود: اما در تامل واقع بينانه و تحليل درست تحولات پس از انقلاب نشان مي دهد كه با توجه به شرايط و محدوديت ها و تحريم ها، جمهوري اسلامي توانسته ضمن مقاومت در برابر فشارها و تجاوزات بيگانگان، در اصلاح و بهبود وضعيت معيشتي و اجتماعي مردم توفيقات فراواني به دست آورد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مبين .ا 11 بهمن 1390
با عرض خسته نباشيد خدمت مرد خسته ناپذير

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.188 seconds.